Gusül ve Kadınlarla İlgili Meseleler
Gusülle ilgili Meseleler
Kadın kocasıyla sevişirse gusül gerekir mi?
Gusülle ilgili Meseleler
Cinsel ilişki dışındaki sevişme ve oynaşmalarından dolayı gusül lazım gelmez. Guslün farz olması için madından meninin gelmesi geekir. Mezi (kazi) den dolayı gusül gerekmediğine göre oynaşmadan dolayı gusül gerekmez. çünkü mezi (kazi) oynaşmadan dolayı ortaya çıkar.
Kadın ihtilam olur mu?
Kadınlarda erkekler gibi ihtilam olur. yani rüyasında boşalabilir. Bunun delili Peygamber (s.a.v)'in hadisidir:
Ümmü Süleym (ra) , Resülullah (s.a.v)'e: Rüyasında, erkeğin gördüğünü gören hakkında sorarak, gusül gerekmeyeceğini öğrenmek istedi . Reslülullah (s.a.v) de:
- Evet, suyu görürse! Cevabını verdi. Aişe (ra) da, Ümmü Süleym'e yönelip:
- Allah hayrını versin(neler görüyorsun) diye ayıpladı. Resülullah (s.a.v), Aişe'ye yönelerek:
- Ey Aişe! Bırak onu. Öyle olmasa Çocuklarda anne tarafına nasıl benzerdi? Kadının suyu erkeğin suyuna üstün gelirse, çocuklar dayılarına benzer; buyurdular.[1]
Cinsel organa bir şey sokmak guslü gerektirir mi?
Kadın cinsel organına parmağını soksa veya kocasının parmağı sokulsa ya da başka bir şey sokulsa gusül gerektirir. Zira kadınlarda şevhet galiptir. Zaten böyle bir şey yapmaktan maksat faydalanmaktır. Bunun için guslü gerektirir.[2]
Meni gelmeye cinsel ilişki için gusül gerekir mi?
Erkek cinsel organını sünnet mahalline kadarını , isteyerek veya istemeyerek, uykuda veya uyanık iken kadının fercine sokarsa her iki taraf da gusül gerekir. Boşalma olmasa dahi bu böyledir.[3]
Bu konuda delil olan hadis şudur: "Kadının dört dalı arasına oturur sonrada kendisini üzerine iterse gusletmesi vacip olur." Müslim ve Ahmed'in rivayetinde ise: "Boşalma olmasa dahi" ifadesi vardır.
Karı- kocanın yataklarında ıslaklık görülürse kime gusül gerekir?
Karı-koca yataklarında meni görürler de ihtilam olduklarını hatırlamazlarsa bir kavle meniye bakılır: Beyaz ve koyu ise erkeğin, berrak sarı ise kadının menisi olduğuna hükmedilir. Bu duruma göre meni kime aitse o gusül alır. Ancak bu durum anlaşılmazsa her ikisinede gusül vacipdir.[4]
Gusülden sonra kadından meni çıkarsa gusül gerekir mi?
Gusülden sonra kadından gelen meni kendinin değilde, erkeğe aitse hiçbir şeyi tekrarlamaz , yalnız abdest alması gerekir. Meninin kime ait olduğunu konusunda şüphe ederse ihtiyaten yıkanır.
Adeti biten bir kadının yıkanmadan kocasıyla cinsi münasebette bulunabilir mi?
Adeti biten kadının yıkanmaksızın eşiyle cinsel ilişkide bulunursa gusül yeterlidir.
Kadının cinsel ilişkiden sonra adet görürse gusül gerekir mi?
Bir kadın, eşiyle munasebetten sonra veya ihtilamdan sonra adet görürse yıkanıp-yıkanmamakta serbestir. Ancak yıkanması daha uygundur.[5]
Kadının guslün esnasında cinsel organını yıkaması
Hayız, nifas (lohusalık) veya cünüplük durumu sonrasında kadının cinsel organının dışını yıkaması vaciptir. İçini yıkamak gerekmez.[6]
Saç boyası gusle mani midir?
Kadının saçlarının rengini değirtirmek için kulladığı boya şayet saç telleri üzerine suyun altına geçmesine engel olacak bir tabaka yapıyorsa gusle manidir. Günümüzde kullanılan boyalarda bu özeliktedir. Bunun için kulllanılmamalıdır . Kına kullanmakta hiç bir sakınca yoktur. Çünkü boya gibi değildir.
Dolgu veya diş kaplamak gusle mani midir?
İslam insan sağglığına büyük önem verir. Hanefi müçtehidleri diş doldurtma , diş kaplama ve diş takdırma konusunda ittifak içindedirler. İslam'ın insan sağlığına verdiği önem bilincinde olan müçtehitler bu konuya eğilmişlerdir. İmamı Azam Ebu Hanife'nin en ünlü talebelerinden olan Muhammed'in Siyer-i Kebir adlı eserini şerh eden İmam Serahsi, Mesut adlı kitabında bu konuyu açıklamıştır: Arfece İbni Es'ad, Külap vakasında (cehaliye zamanında Araplar arasında olan çatışma) burnunu kaybetmişti. bundan dolayı kendisine gümüş bir burun yaptırdı Ancak bu burun kötü koku yaptı. Bunun üzerine Resülulllah (s.a.v) onun kendisi için altında bir burun edinmesini söyledi. İmam Muhammed de buna dayanarak altından bir diş edinmenin bir sakıncası olamadığını sonucunu çıkardı.
Ebu Hanife ise, altından bir diş edinmeyi veya kaplamayı hoş görmezdi. Görüldüğü gibi alimler arasında itilaf altın diş caiz mi? Gibi çekişmeleri yok.[7]
Gusul abdesti olan bir kadının saç örgüsünü çözmesi gerekir mi?
Kadının örğülü saçlarını çözmesi şart değildir. Suyu örgülü saçın dibine ulaşması yeterlidir. Çünkü örülmüş sacı çözmekte güçlük vardır. Ancak saç çözülmüş ise tamamını yıkamak farzdır.[8]
Buy konuda, Ümmü Seleme (ra), Peygamber (s.a.v)'e, "Ben çok örgüsü olan bir kadınım. Hayız ve cünüplükten yıkanırken örğülerimi çözeyimmi?" diye sordum. o ise; "Hayır" dedi. Başının üzerine ellerinle üç kere su avuçlayıp dökmen, sonra da bedenine suj döküp yıkanman sana yeterlidir."[9]
Eğer erkeğin saçları uzun ve örülmüş ise, yıkama mecburiyeti vardır. çünkü çözmesi vacptir. Zira saçlarını tıraş ettirme imkanı vardır[10]
1-[Müslim, Hayz 33;; Muvatta, Taharet 84]
2-[İbni Abidin, 1/245]
3-[İbni Abidin, 1/237; Feteva-i Hindiye, 1/52]
4-[İbni Abidin, 1/242]
5-[El Mebsut, 1/70]
6-[İbni Abidin, 1/219]
7-[El-Mebsud, 1/132]
8-[İbn Abidin 1/221-222]
9-[Müslim, Hayz 58; Ebu Davut, Taharet 100]
10-[İbn Abidin, 1/223]
[İki cihanda saadet 1/427-428-429-430-431]
Kadın kocasıyla sevişirse gusül gerekir mi?
Gusülle ilgili Meseleler
Cinsel ilişki dışındaki sevişme ve oynaşmalarından dolayı gusül lazım gelmez. Guslün farz olması için madından meninin gelmesi geekir. Mezi (kazi) den dolayı gusül gerekmediğine göre oynaşmadan dolayı gusül gerekmez. çünkü mezi (kazi) oynaşmadan dolayı ortaya çıkar.
Kadın ihtilam olur mu?
Kadınlarda erkekler gibi ihtilam olur. yani rüyasında boşalabilir. Bunun delili Peygamber (s.a.v)'in hadisidir:
Ümmü Süleym (ra) , Resülullah (s.a.v)'e: Rüyasında, erkeğin gördüğünü gören hakkında sorarak, gusül gerekmeyeceğini öğrenmek istedi . Reslülullah (s.a.v) de:
- Evet, suyu görürse! Cevabını verdi. Aişe (ra) da, Ümmü Süleym'e yönelip:
- Allah hayrını versin(neler görüyorsun) diye ayıpladı. Resülullah (s.a.v), Aişe'ye yönelerek:
- Ey Aişe! Bırak onu. Öyle olmasa Çocuklarda anne tarafına nasıl benzerdi? Kadının suyu erkeğin suyuna üstün gelirse, çocuklar dayılarına benzer; buyurdular.[1]
Cinsel organa bir şey sokmak guslü gerektirir mi?
Kadın cinsel organına parmağını soksa veya kocasının parmağı sokulsa ya da başka bir şey sokulsa gusül gerektirir. Zira kadınlarda şevhet galiptir. Zaten böyle bir şey yapmaktan maksat faydalanmaktır. Bunun için guslü gerektirir.[2]
Meni gelmeye cinsel ilişki için gusül gerekir mi?
Erkek cinsel organını sünnet mahalline kadarını , isteyerek veya istemeyerek, uykuda veya uyanık iken kadının fercine sokarsa her iki taraf da gusül gerekir. Boşalma olmasa dahi bu böyledir.[3]
Bu konuda delil olan hadis şudur: "Kadının dört dalı arasına oturur sonrada kendisini üzerine iterse gusletmesi vacip olur." Müslim ve Ahmed'in rivayetinde ise: "Boşalma olmasa dahi" ifadesi vardır.
Karı- kocanın yataklarında ıslaklık görülürse kime gusül gerekir?
Karı-koca yataklarında meni görürler de ihtilam olduklarını hatırlamazlarsa bir kavle meniye bakılır: Beyaz ve koyu ise erkeğin, berrak sarı ise kadının menisi olduğuna hükmedilir. Bu duruma göre meni kime aitse o gusül alır. Ancak bu durum anlaşılmazsa her ikisinede gusül vacipdir.[4]
Gusülden sonra kadından meni çıkarsa gusül gerekir mi?
Gusülden sonra kadından gelen meni kendinin değilde, erkeğe aitse hiçbir şeyi tekrarlamaz , yalnız abdest alması gerekir. Meninin kime ait olduğunu konusunda şüphe ederse ihtiyaten yıkanır.
Adeti biten bir kadının yıkanmadan kocasıyla cinsi münasebette bulunabilir mi?
Adeti biten kadının yıkanmaksızın eşiyle cinsel ilişkide bulunursa gusül yeterlidir.
Kadının cinsel ilişkiden sonra adet görürse gusül gerekir mi?
Bir kadın, eşiyle munasebetten sonra veya ihtilamdan sonra adet görürse yıkanıp-yıkanmamakta serbestir. Ancak yıkanması daha uygundur.[5]
Kadının guslün esnasında cinsel organını yıkaması
Hayız, nifas (lohusalık) veya cünüplük durumu sonrasında kadının cinsel organının dışını yıkaması vaciptir. İçini yıkamak gerekmez.[6]
Saç boyası gusle mani midir?
Kadının saçlarının rengini değirtirmek için kulladığı boya şayet saç telleri üzerine suyun altına geçmesine engel olacak bir tabaka yapıyorsa gusle manidir. Günümüzde kullanılan boyalarda bu özeliktedir. Bunun için kulllanılmamalıdır . Kına kullanmakta hiç bir sakınca yoktur. Çünkü boya gibi değildir.
Dolgu veya diş kaplamak gusle mani midir?
İslam insan sağglığına büyük önem verir. Hanefi müçtehidleri diş doldurtma , diş kaplama ve diş takdırma konusunda ittifak içindedirler. İslam'ın insan sağlığına verdiği önem bilincinde olan müçtehitler bu konuya eğilmişlerdir. İmamı Azam Ebu Hanife'nin en ünlü talebelerinden olan Muhammed'in Siyer-i Kebir adlı eserini şerh eden İmam Serahsi, Mesut adlı kitabında bu konuyu açıklamıştır: Arfece İbni Es'ad, Külap vakasında (cehaliye zamanında Araplar arasında olan çatışma) burnunu kaybetmişti. bundan dolayı kendisine gümüş bir burun yaptırdı Ancak bu burun kötü koku yaptı. Bunun üzerine Resülulllah (s.a.v) onun kendisi için altında bir burun edinmesini söyledi. İmam Muhammed de buna dayanarak altından bir diş edinmenin bir sakıncası olamadığını sonucunu çıkardı.
Ebu Hanife ise, altından bir diş edinmeyi veya kaplamayı hoş görmezdi. Görüldüğü gibi alimler arasında itilaf altın diş caiz mi? Gibi çekişmeleri yok.[7]
Gusul abdesti olan bir kadının saç örgüsünü çözmesi gerekir mi?
Kadının örğülü saçlarını çözmesi şart değildir. Suyu örgülü saçın dibine ulaşması yeterlidir. Çünkü örülmüş sacı çözmekte güçlük vardır. Ancak saç çözülmüş ise tamamını yıkamak farzdır.[8]
Buy konuda, Ümmü Seleme (ra), Peygamber (s.a.v)'e, "Ben çok örgüsü olan bir kadınım. Hayız ve cünüplükten yıkanırken örğülerimi çözeyimmi?" diye sordum. o ise; "Hayır" dedi. Başının üzerine ellerinle üç kere su avuçlayıp dökmen, sonra da bedenine suj döküp yıkanman sana yeterlidir."[9]
Eğer erkeğin saçları uzun ve örülmüş ise, yıkama mecburiyeti vardır. çünkü çözmesi vacptir. Zira saçlarını tıraş ettirme imkanı vardır[10]
1-[Müslim, Hayz 33;; Muvatta, Taharet 84]
2-[İbni Abidin, 1/245]
3-[İbni Abidin, 1/237; Feteva-i Hindiye, 1/52]
4-[İbni Abidin, 1/242]
5-[El Mebsut, 1/70]
6-[İbni Abidin, 1/219]
7-[El-Mebsud, 1/132]
8-[İbn Abidin 1/221-222]
9-[Müslim, Hayz 58; Ebu Davut, Taharet 100]
10-[İbn Abidin, 1/223]
[İki cihanda saadet 1/427-428-429-430-431]
0 σχόλια: